fredag den 11. december 2009

Christian Lemmerz: "Afasi (Dünnscheisser)" 1986

Valgt af Lars Andersen
Født 1960 i København, opvokset i Jylland. Redaktør for DAGBLADET Sjællandske i Sorø.

Hvorfor har du valgt dette værk? Jeg var ikke i tvivl om, hvad jeg skulle vælge. Jeg har ikke den store forstand på kunst, men jeg kan stadig huske det store indtryk Lemmerz’ skulptur gjorde, første gang jeg så det. Du kan ikke bare gå forbi skulpturen, den er ikke smuk ligesom et maleri af en skovsø, men den berører beskueren.
Hvis du som kunstner ikke kommer i kontakt med publikum, så synes jeg, at du har fejlet.

Hvad ser du frem til, når museet genåbner?
Jeg er ikke den store museumsgænger, men jeg ser frem til, at I kan vise mere af jeres samling, og at Sorø endelig får det museum, vi har fortjent. Det er jo hele Sjællands Kunstmuseum, og det er utilstedeligt, at det har skullet holde til i et par gamle lejligheder. Det er rart, at der endelig sker noget! På den anden side er jeg glad for, at museumsplanerne på Parnas-grunden syd for Sorø Sø ikke blev til noget, for jeg tror aldrig, det var blevet byens museum. Jeg ser også frem til, at Kulturfirkanten bliver mere markant, mere synlig. Hvis du går ud på Storgade og spørger folk om Kulturfirkanten, vil mange ikke vide, hvad det er.

Hvad synes du om dette værk?
Hvilket værk fra museets samling ville du selv have valgt?
Og hvad ser du frem til, når kunstmuseet genåbner?
Brug kommentarfeltet forneden!

1 kommentar:

  1. Lars kigger som journalist efter den gode historie - og finder den i kunst som provokerer og i en kunstoplevelse, der kan mærkes helt nede i maven.

    SvarSlet