mandag den 23. november 2009

Preben Hornung (1919-89): “Atelierbillede II. Billede i rummet” 1981

Valgt af H.J. Ladegaard-Pedersen
Født i Vejle 1936, tidl. overlæge på Slagelse Centralsygehus.



Hvorfor har du valgt dette værk?
Preben Hornung er min yndling blandt modernisterne, og da museet har ét (!) maleri af ham, og det så er et billede fra en af hans bedste serier (Atelierbillederne), var det naturligt at benytte anledningen til at få det frem fra magasinet. Billedets abstrakte, meditative karakter virker tiltrækkende på mig. At Preben Hornung udførte maleriet, mens han boede på Alsted Præstegård (lige udenfor Sorø), giver da også valget lidt lokalkolorit.

Hvad ser du frem til, når kunstmuseet genåbner?
At museet mangler plads, er synligt for enhver, men hvis jeg må komme med en bekendelse, her hvor udvidelsen står for døren: Jeg har altid elsket museet fordi det var lille, overskueligt og intimt. Det er derfor mit håb for det kommende museum, at det bevarer denne intimitet og overskuelighed. Skulle der så også komme endnu en rig onkel forbi og vil donere kapital til kunstindkøb, ville jeg foreslå, at museet fik udvidet sin yderst beskedne Preben Hornung-Samling.

Hvad synes du om dette værk?
Hvilket værk fra museets samling ville du selv have valgt?
Og hvad ser du frem til, når kunstmuseet genåbner?
Brug kommentarfeltet forneden!





1 kommentar:

  1. Kunst er meditativ. Kunst er forestillingsløs, abstrakt kan være en hvile for øjet som for sindet at se på.

    SvarSlet