mandag den 23. november 2009

"Paternitas" russisk ikon, 1600-tallet

Valgt af Lorentz Jørgensen
Født 1944 i København. Ejer af Sorana A/.


Hvorfor har du valgt dette værk?
Jeg har valgt et russisk ikon, og er dykket ned i et af de vanskeligste parakdokser, problemstillingen om treenighedslæren, den såkaldte ikonoklastiske strid, som foregik fra 700-tallet til langt op i 800-tallet, hvor man på kirkeconcil efter kirkeconcil diskuterede, om man måtte billedliggøre treenigheden, Gud, Jesus og Helligånden. Det var en kamp mellem den gammeltestamentlige og den nytestamentlige opfattelse. Det er jo et centralt dogme i kristendommens historie, ifølge 2. Mosebog og De ti bud, at man ikke må lave og tilbede gudebilleder. Ikonoklasterne, billedstormerne, mente derfor, det var blasfemi at male ikoner med Kristus, for derved reducerede man ham til et menneske, og Gud, gudfaderen selv, kan ikke fattes, man kan ikke forestille sig eller beskrive ham, og derfor kan han ikke males.
Men at man malede treenighedsikoner viser et stort behov hos almindelige, troende mennesker for at synliggøre Gud, og viser den store forskel, der er mellem formuleret teologi og den daglige religionsudøvelse.
Michelangelo ville heller ikke male Gud og Kristus, men han blev presset til det af paven. Van Gogh kunne heller ikke få sig selv til det, så han malede f.eks. en stol i stedet. Jeg har én gang holdt en prædiken i Sorø Klosterkirke, og da talte jeg om netop dette, og dagen efter skrev den lokale avis, at møbelfabrikanten stod der på prædike-stolen og forsøgte at sælge stole!

Hvad ser du frem til, når museet genåbner?
Jeg glæder mig til, at vi i et større omfang kan få vist vores samling. Nu er det jo kun 5 -7 % af samlingen, vi kan have fremme, og i fremtiden bliver det vel nærmere omkring de 30 %. Jeg kan være ærgerlig over, at det nye museum ikke helt får den størrelse, vi havde sat næsen op efter.
Jeg glæder mig til, at ikonsamlingen bliver udstillet permanent. Det er virkelig en meget speciel ting, som er værd at komme efter. Og ikoner er også meget oppe tiden, bl.a. p.g.a. den øgede samhandel mellem Danmark, Baltikum og Rusland, og jeg tror også, at mange herhjemme har fået nok af de hvidkalkede vægge i kirkerne og er ved at fået øjnene op for den billedliggørelse, man finder i den ortodokse kirke.




Hvad synes du om dette værk?
Hvilket værk fra museets samling ville du selv have valgt?
Og hvad ser du frem til, når kunstmuseet genåbner?
Brug kommentarfeltet forneden!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar