mandag den 23. november 2009

Sonny Tronborg (1954-2009): "Sorø-billede" 1990

Valgt af K.B. Andersen
Født i Vendsyssel 1930.Pensioneret pilot i flyvevåbenet og SAS. Tidligere formand for Vestsjællands Kunstmuseums Venner gennem 20 år. Bor i Sorø.

Hvorfor har du valgt dette værk?
Hvis man kunne plukke i den faste ophængning, havde jeg valgt Martinus Rørbyes skildring af en efterårsdag ved stranden i Blokhus. Det er et fabelagtigt billede. Jeg er selv født og opvokset på den egn og synes, at Rørbye indfanger stemningen ved Vestkysten på en usædvanlig fin måde.
Blandt mange gode værker er mit valg i stedet faldet på Sonny Tronborgs Sorøbillede – et maleri der er viet til den by, hvor jeg har boet siden 1973.
Motivet er Ingemanns Ø, og det blev skabt til udstillingen Sorøbilleder på Kunstmuseet i 1990. Jeg var på det tidspunkt formand for Museets Venner, som siden donerede værket til museet.
Jeg kan stadig huske omstændighederne omkring udstillingen. Christian (Gether) havde set Tronborgs Læsø-billeder og tænkte: hvorfor ikke også lave en serie Sorøbilleder? Sonny Tronborg tog imod opfordringen og besluttede at flytte herned i 14 dage for at fornemme stemningen og tage skitser til billedserien. Pengene var også dengang knappe på museet, så derfor boede han på skift hos Christian og hos os. Vi fulgte Tronborgs overvejelser på nærmeste hold og lærte ham at kende som et uhyre belæst og filosofisk menneske. Og han blev siden en personlig ven.
Jeg ser Sonny Tronborgs billede som en kærlighedserklæring til Sorø. Det viser skønheden i Sorø set med en udefrakommendes øjne. På sin typiske guldbaggrund har Tronborg stringent skitseret Ingemanns ø med den sorte bly.
Billedet er i sig selv meget smukt. Ja, det er næsten som en ikon i stor størrelse.
Det kan forekomme lidt usædvanligt for den periode, hvor vennerne fra Kunstakademiet arbejdede med genbrugsmaterialer og søgte det ”trashye”. Men som Sonny Tronborg selv sagde: ”Hvem siger egentlig, at kunst ikke må være smukt?”

Hvad ser du frem til, når kunstmuseet genåbner?
Jeg glæder mig til, at museet bliver i stand til at vise en større del af den gode samling.



Hvad synes du om dette værk?
Hvilket værk fra museets samling ville du selv have valgt?
Og hvad ser du frem til, når kunstmuseet genåbner?
Brug kommentarfeltet forneden!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar