mandag den 23. november 2009

Lars Nørgård: "Guld er ikke alt, der findes også sølv" 1985

Valgt af Peter Mensink
Født 1961 i København. Musiker. Leder af Sorø Musiske Skole siden 1995. Bor syd for Sorø.

Hvorfor har du valgt dette værk?
Der skete mange interessante ting på scenen i 1980’erne, både indenfor billedkunsten med “de unge vilde”, på teater- og dansescenen, der var punk, new wave og afsøgning af nye veje på jazzscenen, der var performances og videoinstallationer.
Jeg arbejdede selv med musik i grænselandet mellem jazz/rock og klassisk bl.a til ny dans-forestillinger i København og mødte mange forskellige kunstnere. Alle mulige mennesker der undersøgte kunsten og arbejdede på tværs af genrerne. Det handlede ikke så meget om at lave værker, der kunne sælges, som om at undersøge grænser og brudflader.
Man har kaldt firserne for et “Nå”-årti, det synes jeg overhovedet ikke det var, og jeg kan savne den energi i kunsten i dag. Desværre er det nye årtusinde nok mest præget leveste fællesnævner, og af hvad der sælger og gør sig godt fredag aften i primetime.

Hvad ser du frem til, når museet genåbner?
Jeg ser frem til at se alle de værker, I har stående i magasinerne i nogle omgivelser, som klæder værkerne. Og jeg ser frem til, at der bliver plads til og mulighed for at koble musik og billedkunst i de nye rammer!
Hvis Sorø vil fremstå som en kunst- og kulturby, så er det vigtigt at forstå, at man også skal yde noget økonomisk til det, der foregår i dag, således at det ikke kun kommer til at handle om at bevare kunst og kultur skabt i fortiden. Jeg ser det nye mueum som et skridt i den retning.

Hvad synes du om dette værk?
Hvilket værk fra museets samling ville du selv have valgt?
Og hvad ser du frem til, når kunstmuseet genåbner?
Brug kommentarfeltet forneden!

1 kommentar:

  1. Peter kigger tilbage i tiden og mindes en tid, hvor kunstmarkedet ikke var styret af penge. Kunst bør være kritisk, undersøgende og eksperimenterende.

    SvarSlet