torsdag den 17. december 2009

Carl Bloch:“Skibe under svensk kyst” (1884) og “Vejen i granskoven. Parti fra Hornbækplantagen” (1885)


Valgt af Jean Fischer

Født 1937 i Kastager, Lolland. Kultursociolog.


Hvorfor har du valgt disse værker?
Carl Bloch er en fremragende maler. Hans store Prometeus-billede fra1864 tændte hans stjernekarriere på den danske kunsthimmel, og nogle kaldte ham det største navn i dansk kunst siden Thorvaldsen.
Men omkring 1878 begyndte stjernens styrt i afgrunden. Folkelige og hidtil værdsatte kunstnere faldt i kurs. På Verdensudstillingen i Paris var næsten alle de populære danske malere med. Kritikken gav dem læsterligt klø. Det gjaldt også de tre folkelivsmalere Exner, Vermehren og Dalsgaard. Hidtil beundrede og populære kunstnere blev pludseligt foragtede fjendebilleder. De blev billede på alt det, der blev forbudt i den moderne kunst.
Kunst skulle fremover ikke kunne vurderes af enhver, men af en lille elite. Efterhånden stilledes de populære malere ned i kunstmuseernes kældre, hvor de måtte samle støv i årtier. Men endnu 100 år efter Blochs gennembrud hang der stadig reproduktioner af hans malerier rundt om i de små hjem. Mange husker endnu i dag billedet af den fangne Christian II på Sønderborg slot. I løbet af de sidste 10 år er kunstmuseerne begyndt at hænge de forviste malere op på væggene igen. Det er så småt blevet accepteret at synes om folkelige malere.

Hvad ser du frem til, når kunstmuseet genåbner?
Jeg ser frem til at få to grupper billeder taget op fra kælderen og anbragt på væggene. Dels vores imponerende samling af 1980’er malerne, som i 1980’erne søgte at genindføre maleriet, dvs et maleri, der ”lignede”. De italienske 80’er malere kaldtes meget sigende for transavantgarden, hinsides avantgarden. Desuden vores store samling af en anden forvist kunstner, folkelivsmaleren Christen Dalsgaard. Museets flotte Dalsgaard-udstilling 2001 blev af gode grunde en imponerende publikumsrekord.



Hvad synes du om disse værker?
Hvilket værk fra museets samling ville du selv have valgt?
Og hvad ser du frem til, når kunstmuseet genåbner?
Brug kommentarfeltet forneden!

1 kommentar:

  1. Jean ser glad, imødekommende og rar ud - og slår et slag for, at der skal være plads til folkelighed i kunsten – både i kunstens udtryk og kunstverdenen.

    SvarSlet