mandag den 23. november 2009

Joseph Kosuth “Titled (Art as Idea as Idea), (Eng.- Dan., Blue)” + "(Eng.-Dan.,Red)" 1968






Valgt af Jakob Jensen
Født 1970. Billedkunstner indenfor installation, skulptur og fotografi. Bor ved Dalmose og i Berlin.

Hvorfor har du valgt disse værker?
Joseph Kosuth er et stort kunstnerikon fra konceptkunsten, som har inspireret mig og mange kunstnere.
I denne serie har han skåret billedet helt ned til ideen om et billede, forestillingen om hvad der kunne være på billedet. Han aktiverer hermed vores egen billeddannelse i fantasien. Han kunne have malet et billede rødt og et andet blåt, ligesom danske Albert Mertz gjorde. Men istedet ser han på hvordan vi gør, når vi vil forstå og forklare farverne som fænomen.
Han viser et engelsk leksikons (fordanskede) udlæggelse af begreberne blå og rød.
Billedkunsten er for mig den underbevidste sammenblanding af det kendte og det foruroligt ukendte eller uforklarlige. Opdagelsen af skønheden og poesien former vores empati, ondskab, dovenskab og samvittighed og dermed politiske handlinger og deres konsekvenser. Alt er privat og fælles på samme tid. De to kan ikke adskilles.
Og der er altid flere måder at se tingene på, ligesom ved rød og blå.

Hvad ser du frem til, når museet genåbner?
Jeg glæder mig til at se kunsten i nye spændende arkitektoniske rammer, og håber på en masse samtidskunstudstillinger, der stiller spørgsmål til mig på en ny måde. Mange værker i samlingen har det fint i de nuværende rum, andre lider under museets “lejlighedsstemning”. Jeg håber at det bliver et afholdt mødested og udflugtsmål for skoler, firmaer og private. Og et kommunikativt sted. Med film, musik, litteratur og debat, der ikke kun bevarer kunst, men formidler nutiden.




Hvad synes du om dette værk?
Hvilket værk fra museets samling ville du selv have valgt?
Og hvad ser du frem til, når kunstmuseet genåbner?
Brug kommentarfeltet forneden!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar