mandag den 23. november 2009

Erik A. Frandsen (f. 1955): "Portræt af Ester" 1987

Valgt af Annelise Birkholm
Født 1964, Godthåb, Grønland. Erhvervs- og turistchef i Sorø


Hvorfor har du valgt dette værk?
Jeg har valgt dette billede, fordi jeg holder af at blive udfordret lidt, i såvel min opfattelse af æstetik, som på evnen til at få sagt en farlig masse ord om livet, der helst kun må fylde 16 linier.
Billedet hedder “Portræt af Ester” fra serien ”Osmose”. Ester betyder på persisk: Stjerne, og i gl. jødisk-kristen oversættelse: Myrte. Blomsten smækfyldt med symbolik som: Lykke og frugtbarhed. Billedet kan for mig med sit enkle pennestrøg og et par gamle bildæk rumme hele metaforen for en temmelig forsimplet men også positiv livsfilosofi: Som udgangspunkt må vi som Ester være ”afklædte”, en lille smule ydmyge og villige til at forstå, at der altid er flere veje at gå. Nogle veje synes lysere end andre som udgangspunkt, fuldstændigt som hullerne her i maleriet, og én ting er givet: Du skal forcere en hel del skrald og afbrændte dæk på din vej, hvad enten du vælger at forcere gennem det lyse eller mørke hul.
Men for enden af hver tunnel har maleren saft-suse-mig smidt en skridsikker måtte!!
Den har ikke nødvendigvis samme farve eller form. Men det er muligt at finde balancen igen – for underlaget er stabilt – du ender et sted, hvis du bevæger dig igennem. Du overlever.
Hvis du oven i købet er ligeså snu som stjernen Ester og har en lille ræv bag øret, der søger centrering, ligesom i billedet – og husker, at ”den kloge altid har flere ind-gange og udgange” – ja så er der måske et lille stykke med ” lykke og lidt stjerne-drys” til os alle, hvis vi tør!

Hvad ser du frem til, når Kunstmuseet genåbner ?

Jeg ser frem til at Sorø får en masse gæster. At byen får mulighed for at vise endnu mere kunst fra magasinerne eller udlånte samlinger frem i egen by, og jeg håber at museet vil blive omdrejningspunkt for et seriøst skub i udviklingen af hele Kultur-firkanten i Storgade og på Torvet.


Hvad synes du om dette værk?
Hvilket værk fra museets samling ville du selv have valgt?
Og hvad ser du frem til, når kunstmuseet genåbner?
Brug kommentarfeltet forneden!

1 kommentar:

  1. For Annelise bliver kunstværket en metafor for hendes eget liv. Kunst kan udtrykke en livsfilosofi.

    SvarSlet